V komerčním areálu K6 na adrese

So: 08:00 - 11:00
Operační hodiny:
Po-Pá: 10:30 - 13:30

Objednávejte se v ordinačních hodinách

Po-Pá: 08:30 - 10:30
So: 08:00 - 11:00

Na naší klinice je možné platit platební kartou

Prevence u koček – záruka dlouhověkosti

Prevence u koček

V dnešní radě se budu věnovat preventivním vyšetřováním koček. Neustále přibývá koček, které jsou chovány jen doma bez možnosti pohybu venku. Majitelé v poslední době stále častěji upřednostňují při rozhodování, zda-li si pořídit psa nebo kočku, právě „vrnícího přítele“. Potřebná péče o kočku je významně menší a i levnější než o psa. Kočka se nemusí venčit, nemusíte ji vychovávat, ostatně stejně by se nedala. Kočka se velmi ráda… mazlí, neplatí se za ně poplatky jako za psa, náklady na její krmení jsou menší než u psů a rovněž jejich pořizovací cena je často významně nižší než u pejsků. Kočka také obecně žije déle než pes. Věděli jste, že nejstarší kočka na světě Lucy se ve Walesu dožila 40 let? Určitě by se našla spousta dalších důvodů, proč koček chovaných v domácnosti přibývá. Ostatně i my máme doma 3 kočičky a tak vím, že nemusím vysvětlovat, jak soužití s nimi vypadá.

V souvislosti s chovem koček pouze v bytě bez venčení však panuje mezi laickou veřejností, bohužel, spousta mýtů. Pokud majitel podcení prevenci, může zjistit významné zhoršení zdravotního stavu kočičky a to doslova ze dne na den. Kočka totiž umí velice dobře maskovat první příznaky onemocnění. Dělá to proto, aby nedávala svému okolí najevo, že je v tu chvíli zranitelná. Majitel často zaregistruje onemocnění až v pokročilém stavu, což však vede k tomu, že musí akutně řešit návštěvu veterináře ze dne na den, bez ohledu na své vlastní plány. To, že takovéto podcenění může způsobit problém nejen ve vašem diáři, ale i v peněžence nemusím zdůrazňovat.

Setkávám se často s laickým názorem, že je-li kočka chovaná pouze doma, to znamená, že nechodí vůbec ven, že není třeba ji očkovat ani ošetřovat proti parazitům. To je však omyl! Kočky jsou často nakaženy už v kotěcím věku různými virózami, které se klinicky mohou projevit až po letech. Vakcinace koček bohužel nevede vždy k zajištění plné ochrany koček před vznikem onemocnění, ale rozhodně pomáhá ke snížení případných klinických projevů a následků, pokud už onemocnění propukne. I odčervování je nutné pokud dostávají jakoukoliv syrovou stravu, byť by to bylo jen občas trošku odřezků masa při vaření.

Každá kočka by měla absolvovat pravidelnou preventivní prohlídku alespoň 1x ročně. Veterinář by ji měl vyšetřit pohledem, pohmatem, poslechnout srdce a plíce, vyšetřit výživný stav, stav chrupu, případně výskyt zubního kamene, prokonzultuje s vámi případné nálezy a doporučí vám preventivní opatření ke zlepšení kvality života vaší kočky. Třeba odstraněním zubního kamene nebo jen změnou podávaného krmení.

Nesmím zapomenout na často opomíjené preventivní vyšetření tělních tekutin jako je krev či moč kočky. Co se z rozboru krve dá zjistit? Hematologické vyšetření nám ukáže počty červených a bílých krvinek, poměr bílých krvinek, množství hemoglobinu i další důležité hodnoty. Biochemický rozbor nám poukáže na skutečný stav fungování ledvin, jater, slinivky břišní, štítné žlázy a dalších orgánů. Jako nejvhodnější k odběru krve u kočky slouží žíly na krku, je to velice rychlé – trvá to jen pár sekund, je to nebolestivé, pro kočku nejméně traumatické a hodnoty zejména hematologie nejsou zkreslené. Je nutné pouze vyholit „okénko“ na straně krku a zkušený veterinář přímo do stříkačky odebere 2-3 ml krve potřebného pro vyšetření jak biochemické, hematologické i pro krevní nátěr.

Jak se odebírá moč na vyšetření? Rozhodně je třeba upřednostnit k vyšetření moč ranní. Majitelé často neumí zachytit moč od kočky a přitom je to tak jednoduché. Existují odběrové soupravy, které Vám veterinář prodá, které obsahují speciální materiál do kočičího záchodu odpuzující tekutinu. Tento se pak umístí do záchodu a pipetou, která je součástí odběrové soupravy se pak jednoduše moč odsaje z povrchu tohoto materiálu a přemístí do zkumavky, která je rovněž součástí odběrové soupravy. Pokud moč nemůžeme k veterináři odnést ihned, tak ji uložíme do chladničky, zde se dá až 24 hodin skladovat. Je to důležité, aby se nezkreslily hodnoty jak biochemického, chemického i fyzikálního složení moči. Co se hodnotí u odebrané moči? Veterinář posoudí orientační hodnoty pomocí indikátorového papírku, pak vyšetří specifickou hmotnost moči (zobrazuje nám, mimo jiné, schopnost ledvin koncentrovat moč), dále se může vyšetřit močový sediment v mikroskopu či se dá provést další detailní biochemický rozbor, to zvláště v případě zjištěných změn z předchozích vyšetření k upřesnění diagnózy či závažnosti onemocnění. Analýza vzorku moči veterináři i majiteli prozradí opravdu mnoho informací o zdravotním stavu vaší kočky. Je levná, přitom je to vyšetření vaší kočku nezatěžující, nestresující a je zcela bezbolestné.

Nyní od 15. dubna do 15. května 2013 probíhá akce „Měsíc zdravých koček“, kdy se více než 70 veterinárních klinik, které se zdravotní problematikou koček hlouběji zabývají, snaží informovat veřejnost o specifikách vyšetřování koček a tyto služby, včetně vyšetření moči a krve nabízí. Dovolím si zde podotknout, že naše klinika mezi tyto kliniky specializující se na zdravotní problematiku koček v České Republice patří. Využijte této možnosti preventivního vyšetření koček. Více se o akci dozvíte na www.zdrava-kocka.cz

Pamatujte: „Prevence je vždy levnější než terapie!“

MVDr. Jiří Kamiš

Veterinární klinika AurumVet